Falling in love with a country - Reisverslag uit Hobart, Australië van Ilse Hofstee - WaarBenJij.nu Falling in love with a country - Reisverslag uit Hobart, Australië van Ilse Hofstee - WaarBenJij.nu

Falling in love with a country

Door: erikenilsedownunder

Blijf op de hoogte en volg Ilse

28 December 2011 | Australië, Hobart

Het is heerlijk om weer terug te zijn in Tassie. De reis van Schiphol naar Hobart was lang (circa 33 uur incl. overstappen en fuel stop) maar wel te doen. Aangekomen op het vliegveld van Hobart, voelt het als een dorp. Iedereen even vriendelijk, no worries en alles even overzichtelijk. Voor de 1e nacht hadden we een hotel aan de Seafront in Hobart geregeld en dat was heerlijk. In de middag even paar uur geslapen, en 's avonds op tijd naar bed. Of het nu aan mijn tip van de drukpuntmassage lag om een jetlag te voorkomen, ik weet het niet, maar na 1 dag voelden we ons eigenlijk prima ondanks 10 uur tijdverschil.
Mike had geregeld dat onze auto al naar de garage ging terwijl wij nog in Nederland waren. Thanks again Mike :-) De RACT (ANWB) was wel even nodig om hem aan de praat te krijgen, maar eenmaal de heuvel afrijden van Kaoota reed die als een zonnetje volgens Mike. De volgende dag zijn we met de bus vanaf Hobart naar Huonville gereden en direct door naar de garage waar onze Landcruiser glimmend en smachtend op ons stond te wachten. Hij zag er goed uit! Hij had een goede service beurt gehad, 4 nieuwe banden en een prettige wasbeurt. In de middag gelijk bij Mike en Ellen op bezoek geweest in Franklin en dat was echt super om hen te zien. Ze hebben een geweldige plek en het is fantastisch om te zien hoe ze hier wonen. Een hele gezellige avond bij ze gehad, auto in de tuin gezet wat makkelijk kan met 16 hectare terrein en in de auto gecrasht.
Vanaf Franklin zijn we richting het Westen van Tasmanie gereden, 1 van de plekken waar we nog niet geweest waren. We dachten dat Strahan een vreselijk toeristische plek zou zijn (een soort Milford Sound in Nieuw Zeeland met alleen maar herrie van scenic flights om je heen en overal schepen voor toeristische rondvaarten) maar dat viel enorm mee. Het was erg rustig en een mooi dorp in de middle of nowhere. Hier in de buurt op Macquarie Head 2 nachten op de camping gestaan, naast Ocean Beach. Ruige omgeving, mooi groen, prachtige stranden en veel locals die komen vissen. Op het strand heel veel aangespoelde walvissen gezien, en complete stukken ruggenwervel en heupbotten van oude walvissen. In Strahan ook eindelijk voor een normale prijs een Huon Pine chopping board gekocht :-)
Via Strahan naar Trial Harbour en Granville Harbour gereden, allemaal langs de westkust. Geweldige kustlijn met golven die vanaf Zuid Amerika 20.000 km hebben afgelegd en hier tegen de rotsen op beuken. We zijn hier maar even niet gaan surfen, suppen of kiten. Beetje te heftig voor de Dutchies.... Mooie off-road stukken gereden, zodat de Cruiser zich weer een beetje thuis voelde en weer wist dat de eigenaren er weer zijn ;-) Erg rustig nog overal zo vlak voor Kerst waardoor we op veel plekken alleen stonden, of met een paar mensen om ons heen. Ook een fantastisch off-road track naar de Montezuma Falls gereden, Pittige steile stukjes omhoog na het passeren van een paar creeks, maar auto deed het weer super. Mooie waterval van 104 meter hoog op het eindpunt en via dezelfde weg weer naar beneden waarbij we om de 10 minuten via de " breakie breakie" moesten omroepen dat we op de track zaten: " Big Dutchy going down on Montezuma...." Gelukkig hadden we " Cruiser 80 going down on Montezuma" achter ons zitten compleet met lier en alles er op en eraan, dus we zaten behoorlijk safe.
Verder hebben we maar niet op het strand langs de westkust gereden want er zitten veel stukken tussen met drijfzand. We hebben een goed 4x4 boekje van Tasmanie en daar waarschuwen ze goed voor de tracks. We ontmoetten een Amerikaan met z'n vriendin die volledig vertrouwden op hun Lonely Planet met het 4x4 rijden in de westkust en die kwamen dus na 5 minuten vast te zitten. Beetje naief op zich om daar op te vertrouwen vonden wij..... De lokale boer heeft ze met de tractor geholpen maar dat kostte ze wel even 400 EUR.

In Marrawah vervolgens 5 dagen aan het strand gestaan. Dit is echt een prachtig stukje. Heerlijk strand voor een goede beach walk, veilige beach break voor surf, no sharks for the moment, mooie golfjes en gratis campi. 1 van de locals nodigde ons uit om over zijn land te rijden en die had echt "stunning views". Hij kijkt uit over de stranden waar de world cup surfen worden gehouden. We zeiden al dat hij Eco Lodges moest gaan beginnen op zijn terrein en dat vond ie wel wat. Wij gaan het wel voor hem runnen... haha.

Met een stel uit Geraldton kerstavond gevierd in de lokale pub. De kerstman kwam aanrijden in de brandweerauto van 100 meter verderop en 's avonds werd er een "raffle" gehouden, een soort loterij met tickets. Ach je moet wat op kerstavond zeg maar.... We hebben vreselijk gelachen en een avond om niet snel te vergeten zeg maar....Het eten was duur voor een enorme vette bek waarbij ze alles in de frituur gooien. Maar het bier was koud, dus dat maakt veel goed.

Het voordeel van deze tijd van het jaar is wel dat we heel veel leuke mensen ontmoeten. In 2 weken tijd al meer mensen ontmoet dan vorig jaar in 2,5 maand. Toen zaten we echt alleen maar tussen de " grey nomads" en nu zijn er veel meer stellen en jongere gezinnen op vakantie. Door onze nieuwe solar power en dat we er achter zijn gekomen dat onze " battery booster" een sigaretteningang heeft om te laden, zijn we ook niet meer zo afhankelijk van betaalde campings. De eerste 14 dagen pas 2 x AUD 6,00 betaald voor een camping, en voor de rest alleen maar gratis gestaan. Je moet niet zo kieskeurig zijn om elke dag te willen douchen, geen koud watervrees hebben en van dump toilets houden. Maar de vrije natuur, de plekken, het soort mensen en de sfeer is zoveel meer waard.

Nu staan we in Hobart om de finish van Sydney-Hobart Race live te zien en het Tasting Festival te proeven :-) De warme douche gisteren was zo'n een heerlijke luxe na 2 weken dat we er wel 15 minuten onder hebben gestaan. Alles is weer geladen, de watertanks zitten vol en morgen gaan we weer de bush in. We blijven in Tassie hebben we besloten. Het land is heerlijk en het geeft ons allebei zo ontzettend veel rust dat we ons veel beter voelen dan vorig jaar. Met name die kleine voelt zich stukken beter, relaxter en prettiger. Zal dat nu al door die bril komen ??? Het weer is prachtig hier, precies goed. Weinig regen, veel zon, 20-25 graden. Onze bungalow tent is vorig jaar een goede investering geweest, dus die zetten we dagelijks op. Dat geeft Erik ook wat meer lengte dan het bedje van 1.80 in de auto...

We hopen dat het lukt om al wat foto's te downloaden, anders moet je de blog binnenkort even kijken.

Happy New Year, Have a good one!
Erik en Ilse

• 28 December 2011 - 10:26

Kassakeessie :

Hé globetrotters, wat gaaf allemaal, ennuh, je eerste klant voor die eco lodge heb je al hoor...have fun!